Jak ćwiczyć ? Ćwiczenia w biurze !

« « wróć do poprzedniej strony

Ćwiczenia na prawidłową postawę – jakie sporty są najlepsze?

 

Cwiczenia na proste plecy

Jakie są najlepsze ćwiczenia na proste plecy? (źródło: ilustracja własna, grafika public domain)

Można szukać w Internecie zestawów ćwiczeń na prawidłową postawę,
a można po prostu zacząć uprawiać taki sport, który de facto wymusza poprawę postawy. Nie wszystkie sporty tak samo dobrze się do tego nadają, niektóre nie bardzo pomagają. Sprawdź, które są najlepsze!

 

Zwykle ciężko jest zmobilizować się do regularnego wykonywania ćwiczeń, często też nie wykonujemy ich poprawnie i nie wiemy na co zwracać uwagę. Warto skorzystać z nieco prostszej opcji, czyli nauczyć się uprawiać sport, który wymusza prawidłową postawę.

 

Najprostsze i najłatwiejsze aktywności, możliwe do wykonywania przez cały rok
i niewymagające posiadania partnera to:

 

 

1. Stretching (czyli rozciąganie), Pilates lub joga

Szczególnie polecam Pilates, ponieważ spodoba się prawdopodobnie każdemu i nie występuje tak jak joga, w bardzo różniących się od siebie odmianach. Joga może być albo statyczna, albo dynamiczna, z użyciem przyrządów lub nie. Nie każda jej odmiana będzie odpowiadała naszemu temperamentowi i być może trzeba będzie spróbować różnych rodzajów zajęć, by odnaleźć te właściwe. Wybierając się na Pilates, mamy 90% szansę, że otrzymamy to, czego potrzebujemy oraz, że się nam spodoba.

 

Wybierając Pilates otrzymamy zajęcia przystępne dla każdej zdrowej osoby i bardzo bezpieczne. Pilates jest zbilansowaną metodą ćwiczeń. Tempo zajęć i poziom trudności zależą od instruktora i od zaawansowania grupy, ale zasada Pilatesu powinna być wszędzie taka sama. Będą to ćwiczenia, podczas których część mięśni będzie wzmacniana, a inne mięśnie w wyniku odpowiedniego ułożenia ciała, będą równocześnie ulegały wydłużeniu. Na zajęciach powinny być potraktowane wszystkie grupy mięśni w sposób zrównoważony, zarówno mięśnie powierzchowne, jak
i głębokie. Właśnie ta równowaga w ćwiczeniach Pilatesa przesądza o tym, że te zajęcia przy regularnej praktyce pięknie kształtują prawidłową postawę.

 

Uwaga na zajęcia nazywane Zdrowy Kręgosłup lub Zdrowe Plecy. Zdarza się, że są to zajęcia dla naprawdę zdrowych ludzi! Jeśli te zajęcia nie są prowadzone przez fizjoterapeutę albo osobę, która ma również uprawnienia do prowadzenia bardzo bezpiecznych zajęć, np. metodą Pilatesa, zajęcia na zdrowy kręgosłup mogą być po prostu niebezpieczne i skończyć się na bolesnym przeciążeniu.

 

A dla tych, którzy nie lubią się męczyć, polecam na początek najzwyklejszy stretching, czyli rozciąganie. Zazwyczaj będą to miłe rozluźniające ćwiczenia – chyba że prowadzi je była baletnica ;) Wtedy możemy spodziewać się trzęsienia ziemi dla naszych mięśni. Jeśli poczujemy, że jednak wolimy łagodniejsze rozciąganie – wybierzmy innego instruktora. Zajęcia rozciągające mają za zadanie rozluźnienie przykurczonych na co dzień mięśni i poprawę ruchomości w stawach. Będzie to dobry sposób na rozpoczęcie walki o prawidłową postawę. Oczywiście potem musimy dołożyć do tych ćwiczeń rozciągających również ćwiczenia wzmacniające, ale od czegoś trzeba zacząć! O tym dlaczego jeszcze warto zacząć od stretchingu w moim artykule: Nie lubię ćwiczyć – zacznij od stretchingu, bo to przyjemne.

 

Ważne: jeżeli odczuwasz dolegliwości pleców lub w stawach i wybierasz się pierwszy raz na grupowe zajęcia fitness z nowym instruktorem, powiedz koniecznie że jesteś na tych zajęciach pierwszy raz. Niech instruktor ma szansę się Tobie przyjrzeć – wtedy na zajęciach prawdopodobnie skoryguje sposób w jaki wykonujesz ćwiczenia, nawet jeśli będzie miał pełną salę.

 

 

2. Nordic Walking lub po prostu chodzenie

Jeżeli mamy lekką wadę postawy w postaci pleców okrągłych co objawia się garbieniem, ale mamy mocne mięśnie brzucha i nie skarżymy na dolegliwości odcinka lędźwiowego kręgosłupa – możemy z powodzeniem dużo chodzić w celu korekcji postawy.

 

Mówiąc chodzenie, mam na myśl marsz. Nie wystarczy powolne spacerowanie.
W czasie szybkiego marszu możemy w bardzo naturalny sposób ustawić nasze ciało w prawidłowej pozycji. Wystarczy nie zapomnieć o tym, żeby:
– stawiać długi krok od pięty i wyciągać te nogi daleko przed siebie!
– pochylić się lekko w przód – wtedy możemy z powodzeniem wyprostować górę pleców (obniżyć barki, ściągnąć łopatki) bez ryzyka, że obciążymy odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Tutaj uwaga: jeśli jednak takie marsze powodują dyskomfort w odcinku lędźwiowym i pochylenie oraz napięcie mięśni brzucha nie pomaga – warto skupić się ćwiczeniach z punktu 1, a marsze włączyć, gdy się wzmocnimy
– wykonywać żywe wymachy rękami, tak żeby zaktywować staw ramienny. Niech ręka przy wymachu w tył powędruje poza oś ciała i „zostanie za nami w tyle”.

 

Pytacie: skąd będę wiedział(a), że mam prawidłową postawę podczas marszu?
Odpowiadam: im szybszy jest marsz, tym trudniej wykonywać go garbiąc się. Do tego aktywnego ruchu potrzebna jest nam pełna funkcjonalność mięśni i stawów i szybki marsz wymusza poprawę sylwetki.
Zarówno w przyśpieszeniu marszu jak i w poprawie funkcjonalności mięśni i stawów, bardzo pomagają kije Nordic Walking. O funkcji pełnionej przez kije i o tym, jak marsz z kijami może doprowadzić do poprawy formy, piszę w innym moim artykule: Nordic Walking – sport intensywny wbrew pozorom.

 

 

3. Pływanie stylem grzbietowym

Ćwiczenia na plecy w wodzie

Źródło: http://www.glamki.pl/blog/8523_gumowa-kaczka-do-kapieli.html

 

Pływanie tym stylem zaleca się
w korekcji niemal wszystkich wad postawy, poza plecami płaskimi. Pływając na grzbiecie nie pogłębimy lordozy lędźwiowej, a będziemy musieli się wyprostować – by przypominać deskę. Niemal każda gumowa kaczka w wannie pełnej wody, ustawi się swoją płaską częścią do powierzchni wody. Tak działają prawa fizyki! Skorzystajmy z nich!

 

O tym, jakie sporty mogą przeszkadzać w wypracowaniu prawidłowej postawy w następnym artykule. Zapraszam!

 

 

 

 

Komentarze

Co myślą inni?

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Dodaj komentarz

Masz jakiś pomysł?

Copyrights © Wiem jak ćwiczyć! 2014