Jak ćwiczyć ? Ćwiczenia w biurze !

« « wróć do poprzedniej strony

Wyprostuj Się Na Wiosnę!

 

prawidłowa postawa

Robi się cieplej? No to odrzuć szal, żeby pokazać szyję. Tylko nie zapomnij wyciągnąć jej z barków, bo inaczej nikt jej nie zauważy! A co jeżeli przez chwilę ją widać, a potem znowu znika w barkach? O tym
w niniejszym artykule.

 

Nie ulega wątpliwości, że warto wyprostować się i to nie tylko na wiosnę. Będziesz emanować pewnością siebie, będzie zdrowo, ładnie, elegancko i lekko. Niestety „wyprostowanie się” zadziała u większości z Was tylko przez chwilę, a potem powrócicie do przez lata wypracowywanej i de facto najbardziej obecnie komfortowej, przygarbionej sylwetki… Większość osób pracujących na siedząco ma zaokrąglone plecy co objawia się garbieniem. Poniżej piszę o korekcji właśnie tej wady.

 

 

Co robić, by się wyprostować?

Po pierwsze, samo okazjonalne „ściągnięcie łopatek” nie wystarczy. Jednak codzienne mówienie sobie: „chcę mieć proste plecy” i uznanie, że to jest ważne, może realnie pomóc!

 

Kluczem do wyjaśnienia tej zależności jest zrozumienie, czym jest prawidłowa postawa. W uproszczeniu jest ona wynikiem prawidłowego działania mięśni stabilizatorów kręgosłupa i dużych mięśni działających na kręgosłup, które znajdują się wtedy w równowadze. Nasze ciało powinno samo chcieć ustawić się w prawidłowy sposób i takie ustawienie powinno być dla niego naturalne. Na tyle naturalne, że garbienie się będzie niewygodne. Osoby zdrowe, które mają lekkie wady postawy, mogą z powodzeniem wypracować tę równowagę ćwiczeniami, ale potrzeba na to czasu i systematyczności. Nie wystarczy, gdy zareagujemy zgodnie z okazjonalną prośbą życzliwej koleżanki, która powie: „nie garb się, ściągnij łopatki”.

 

Musimy sami chcieć nosić się prosto. Uznajmy, że to ważne, mówmy to sobie codziennie i owszem prostujmy się wtedy. Mimo, że za chwilę powrócimy do naszej niepoprawnej postawy, każde wspomnienie o naszym pragnieniu sprawi, że więcej razy w ciągu dnia poprawimy to, jak siedzimy lub stoimy, a podczas ćwiczeń zaczniemy zwracać uwagę na poprawne ułożenie ciała. To może zdziałać cuda!

 

Jeżeli chodzi o samo zalecenie „ściągnij łopatki”, to zwykle źle rozumiemy co powinno stać się podczas tego „ściągnięcia”. Wcale nie chodzi o maksymalne ściągnięcie łopatek. Tu zwykle chodzi o obniżenie barków i wyciągnięcie czubka głowy w górę – czasami trzeba też przesunąć potylicę nieco w tył. Na poniższym rysunku zaprezentowano jak nie przesadzić:

 

 

ćwiczenia na proste plecy

Opisane „wyciągnięcie” szyi z barków to zaledwie wierzchołek góry lodowej, którą jest kształtowanie prawidłowej postawy. Zamiast studiować obrazki w Internecie warto po prostu zacząć ćwiczyć. Zdrowe osoby dzięki zwykłym ćwiczeniom dla wszystkich w klubie fitness poprawią postawę, ale jedynie wtedy, kiedy tego właśnie będą oczekiwały od zajęć!

 

Wiele uczestniczek grupowych zajęć fitness pomimo tego, że ćwiczą od dłuższego czasu, ma zdecydowanie jędrną pupę, ale też wiecznie zaokrąglone plecy i w efekcie przygarbioną sylwetkę. Dzieje się tak, ponieważ nikt nie uznał poprawy postawy za ważną – ani uczestniczki, ani instruktorzy.

 

Wybierając się na właściwie dowolne zajęcia sportowe, nie zawahajmy się powiedzieć instruktorowi: „Ćwiczę głównie po to, by poprawić postawę. Proszę mnie poprawiać pod tym kątem”. Nawet, jeżeli na sali będzie 40 osób, a instruktor ma mimo to w planach podejść do kogoś i go poprawić, niemal na pewno podejdzie do Ciebie! Prawdopodobnie też tłumacząc ćwiczenia, więcej czasu poświęci na objaśnienie, jak prawidłowo ułożyć ciało. Tak więc podejdź, porozmawiaj i sprawdź co się stanie!

 

O tym, jakie aktywności w największej mierze sprzyjają wypracowaniu prawidłowej postawy, a jakie w tym przeszkadzają w następnym artykule na Blogu. Zapraszam!

 

 

Komentarze

Co myślą inni?

Ten wpis nie posiada jeszcze żadnych komentrzy.

Dodaj komentarz

Masz jakiś pomysł?

Copyrights © Wiem jak ćwiczyć! 2014