Jak ćwiczyć ? Ćwiczenia w biurze !

Wielu z nas wydaje się, że Nordic Walking to sport lekki, podczas którego ciężko się zmęczyć i którego nie trzeba się uczyć. Nieco powątpiewamy w to, że może być wymagający i intensywny, a w rzeczywistości taki właśnie jest. Pomyślany został przecież jako letni trening dla narciarzy biegowych.

 

Żeby w pełni zdać sobie z tego sprawę, musimy odróżnić Nordic Walking uprawiany
z zastosowaniem kijów w prawidłowy sposób z odpowiednio obszernym wymachem ramienia, od spacerów z kijami praktykowanych przez większość maszerujących
w parkach. Okaże się, że osobę chodzącą z kijami w prawidłowy sposób tak naprawdę mało kto widział…

 

Gdy zechcemy spróbować Nordic Walking w formie prawidłowej, czyli sportowej, musimy przygotować się na to, że nauczenie się prawidłowej techniki nie jest wbrew pozorom łatwe do opanowania. O ile większość osób intuicyjnie uczy się samego rytmicznego naprzemiennego wbijania kijów, to niestety opanowanie prawidłowej techniki z przenoszeniem części ciężaru ciała na kije, obszernym wymachem ręką, mocną pracą obręczy barkowej i wydłużonym krokiem, wymaga nieco dłuższej praktyki. Kluczowe jest zrozumienie podstawowych zasad w Nordic Walking, co zdecydowanie ułatwi instruktor. Dobry instruktor podczas kilku lekcji skutecznie wytłumaczy, o co chodzi w Nordic Walking i jak samemu potem doskonalić technikę.

 

Warto wiedzieć, że tylko stosując prawidłową technikę osiągniemy pełnię korzyści
z uprawiania tego sportu; odciążymy kolana, rozluźnimy barki i otworzymy klatkę piersiową, co przyniesie ulgę kręgosłupowi i szyi oraz wzmocnimy pośladki, brzuch, ramiona i wyszczuplimy talię. Niestety sam spacer z kijami, jeśli nie używamy ich
w prawidłowy sposób, nie różni się zbytnio pod względem wydatku energetycznego
i możliwości poprawy wydolności fizycznej, od zwykłego spaceru bez kijów.

 

 

Dlaczego obserwując marsz większości osób spacerujących w parkach, nie dowiemy się jak wygląda prawidłowa technika Nordic Walking?

Dzieje się tak, ponieważ opanowanie techniki chodu z prawidłowo zastosowanymi kijami Nordic Walking nie jest oczywiste i osoby rozpoczynające marsze z kijami zatrzymują się zwykle na pierwszym poziomie nauki techniki chodu, czyli na części intuicyjnej. Intuicyjnie stawiamy kije naprzemiennie ze stawianymi krokami. Niestety prawidłowy obszerny wymach ramienia oraz wydłużony krok nie są intuicyjne
i trzeba te ruchy zrozumieć oraz je wyćwiczyć. Najczęstsze błędy techniczne, jakie popełniamy w Nordic Walking to:

 

•    nie przenosimy części ciężaru ciała na kije, a co za tym idzie, tak naprawdę nie odciążamy stawów kolanowych i taki chód nie prowadzi do wzmocnienia obręczy barkowej i ramion,
•    zginamy ramię w stawie łokciowym, podczas gdy ruch powinien następować
w stawie ramiennym. Powinniśmy wykonywać obszerny wymach ramienia poprawiający ruchomość w tym stawie, co jest jednym z najważniejszych dobroczynnych efektów uprawiania Nordic Walking,
•    nie wydłużamy odpowiednio kroku, przez co nie osiągamy pełnego wyprostu biodra i nie rozluźniamy mięśni grupy kulszowo-goleniowej, które osoby prowadzące siedzący tryb życia mają bardzo często przykurczone,
•    za mało aktywujemy mięśnie pośladków i brzucha, aby uległy wzmocnieniu,
•    nie osiągamy odpowiedniej intensywności marszu i poziomu tętna najbardziej sprzyjającemu spalaniu tkanki tłuszczowej.

 

W marszu prawidłowym technicznie bardzo pewnie umiejscawiamy kij w podłożu mocno zaciskając dłoń na jego rękojeści i wręcz odbijamy się od niego w górę
i w przód. To wybicie daje przestrzeń do obszernego wymachu ramienia. Jeśli opanujemy taki marsz, niedaleko już od niego do chęci spróbowania skoków i biegów z kijami. To nie lada atrakcja szczególnie dla biegaczy – odkrywamy, że ramiona też do czegoś się nam przydają (a wręcz że zaczynają się męczyć!), przyjemnie prostujemy plecy, zbieramy łopatki i fruniemy! Pół godziny interwałów biegowych
z kijami to przeżycie niezapomniane i zadowoli każdego sympatyka najcięższych treningów. Nordic Walking to 3 w 1: trening kondycyjny, wzmacniający i rozciągający w jednym. To tak, jakby w tym samym czasie truchtać, ćwiczyć na siłowni i rozciągać się na stretchingu. Nie ma w zasadzie ograniczeń co do intensywności takiego treningu.

 

Przekonajcie się sami i dajcie dobry przykład – możecie pomóc zmienić rzeczywistość, a na pewno postrzeganie Nordic Walking. Jeśli więcej osób zacznie chodzić z kijami prawidłowo, ten sport przestanie być postrzegany jako lekki, a na pierwszym planie pojawią się peany na cześć jego wspaniałego wpływu na nasze ciała. Ten sport jest zdrowy, ogólnorozwojowy i może być niebanalnie intensywny.

 

Trzeba go tylko zrozumieć!

 

Zapraszamy na zajęcia z instruktorem, który to umożliwi. Szczegółowe informacje znajdziecie tutaj:

 

ZAJĘCIA Z INSTRUKTOREM

 

Copyrights © Wiem jak ćwiczyć! 2014